Afvalbedrijf krijgt grip op het toegangsbeleid!

03-11-2016

AFVALVERWERKINGSBEDRIJF

Dit afvalverwerkingsbedrijf dat ca. 10.000 ton aan specifiek afval per jaar verwerkt, heeft een komen en gaan van chauffeurs, contractors en bezoekers. Hierdoor liep het bedrijf het risico op o.a. overtreding van de geldende veiligheidsrichtlijnen, onnodige planningsissues en bleek er geen actueel overzicht van aanwezige- en te verwachtte- contractors, chauffeurs, bezoekers.

Het registratieproces was door de hoge frequentie van het aantal contractors, chauffeurs erg arbeidsintensief en tijdrovend. Evenals het verifiëren en het ‘up-to-date houden’ van de geldigheid van o.a. de verplichte VCA-documenten.

Bluefield ICT Solutions, gespecialiseerd in het aanbieden en implementeren van unieke Identity & Access Management oplossingen, kreeg de vraag om dit bedrijfsproces zo optimaal mogelijk in te richten.

Aanmeldproces

Door het inrichten van een online bezoekersportal kan de receptie bezoekers zelf op een eenvoudige manier registreren en kunnen de bezoekers en contractors zichzelf (online) voor-registreren voor toegang tot het terrein.

Tijdens de voorregistratie dienen bedrijf- en
persoonsgegevens (afhankelijk van het soort bezoeker) te worden geregistreerd. Dit geldt ook voor het kenteken en persoonsgebonden VCA-nummer welke, voordat er toegang verleend wordt, middels een web service met het vca-register geautomatiseerd geverifieerd wordt op geldigheid.

De verantwoordelijk functionaris heeft nu inzicht in wie zich heeft geregistreerd. Het afvalverwerkingsbedrijf kan hun bezoekers nu effectief verifiëren o.b.v. het VCA en krijgt inzicht in de “te verwachtte” aantal bezoekers voor de aankomende periode.

Fysieke aankomst

De (voor geregistreerde) contractors en chauffeurs worden bij aankomst ontvangen bij de receptie en krijgen na identificatie een bezoekerspas met enkel de juiste toegangsrechten voor de juiste periode. Na vertrek wordt de toegangspas ingenomen en wordt de pas automatisch inactief gemaakt. Op basis van de transacties wordt de exacte verblijfsduur geregistreerd.

Rapportagetool
Voor het afvalverwerkingsbedrijf is het erg belangrijk om inzichtelijk te hebben welke contractors of chauffeurs in een specifieke periode zijn geweest. Daarnaast wenst men inzicht in het aantal uren dat een contractor tijdens een periode op het terrein is geweest. Dit met een verdiepingsslag naar de medewerkers van deze contractor. Hiermee wordt gecontroleerd op de werktijdenwet en mogelijke verschillen tussen de geregistreerde uren en doorbelaste uren.

De uitkomst na implementatie van de Identity & Access Management Applicatie is een efficiënt registratie- en authenticatieproces. Hiermee word de totale tijdsduur voor het registreren van een bezoeker of contractor teruggebracht tot enkele minuten per persoon. De investering in de oplossing wordt dan ook binnen enkele maanden terugverdiend.

 

Ga hier terug naar Home of naar Nieuwsitems